De mode van nu is anders dan die van vroeger, maar klopt dat wel? 

De mode, het verandert telkens weer. Door de jaren heen hebben we enorm veel trends gezien, steeds vernieuwende kleding zorgt voor nieuwe kooplust. Maar niet alle ”nieuwe” kleding is echt zo modern als ze misschien lijken. 

Terugkomende mode 

Een goed voorbeeld van terugkomende oftewel blijvende mode is de Old Money Style. Van nette bloesjes tot polo’s en scarfs, deze stijl is op dit moment erg populair onder jongeren. Maar deze stijl zag je dus al in de 90s. Ook de cargobroek is sinds kort weer immens populair onder jongeren, de broek zit erg comfortabel, heeft heel veel zakken (handig), maar is dus ook modieus en was dus ook al eerder erg gewild in de jaren negentig. Tot slot is er een ander fenomeen genaamd ”oversized” wat je nu veel ziet, broeken en T-shirts zijn eigenlijk net een maatje te groot, maar dat vindt men dus niet erg. Én je raadt het al, ook de ”oversized” kleding was in de 90s helemaal hip.

Zijn er dan alleen maar trends uit de jaren negentig nu populair, het antwoord is nee. Ook kleding met geribbelde of fluwelen stof zie je nog steeds in de hedendaagse winkels. De zogeheten corduroy is een zachte tof met een hoog comfortgehalte, en wordt dus ook mooi bevonden. Aangezien het een stof is die al meer dan 2000 jaar oud is (zo gelooft men), maar nog steeds wordt gebruikt. Zo zie je dus dat veel kleding die jij misschien ook wel draagt, (deels) geïnspireerd is door kleding uit het verleden. 

Waarom keren mode trends terug?

Eén van de grootste redenen waarom zulke modestijlen het zo goed doen bij jongeren is social media. Op platformen zoals Instagram en TikTok worden vaak filmpjes gedeeld over kleding en dus ook ”oude” kleding. Als één iemand zoals een influencer dan iets draagt, gaan meer mensen het dragen en zo ontstaat een (nieuwe) fashion trend. Vooral jongeren zijn erg gevoelig en beïnvloedbaar bij dat soort filmpjes.

Een andere reden is dat ontwerpers van de kleding ook vaak inspiratie schijnen te halen uit de tijd waarin hun ouders jong waren. Daarnaast verandert de wereld en blijkt ook dat dit invloed heeft op de kleding die mensen dragen. Hoe slechter het gaat met de wereld, hoe eenvoudiger de kleding wordt. Tot slot is er de nostalgie factor, naarmate tijd vordert roepen oude stijlen herinneringen op naar oude tijden. Dit zorgt ervoor dat mensen vaak blij worden als ze kleding zien uit hun jeugd en het dus sneller gaan kopen ook. 

Toekomst 

Ook in de toekomst zullen er naar alle waarschijnlijkheid kleding (stijlen) blijven terugkeren na een bepaalde tijd. Zo kan de kleding die je nu draagt over twintig jaar weer populair zijn en voor jou dus nostalgisch zijn. Natuurlijk zullen er nog splinternieuwe broeken, truien en vesten in de mode komen, maar zal bepaalde kleding ook (geïnspireerd) uit het verleden terugkomen. 

Foto van Pexels