Hoe Dark Souls-spellen levens kan redden

Dark Souls is voor vele meer dan alleen een videogame. De Dark Souls-serie staat bekend om zijn creatieve duistere werelden, adembenemende gevechten, goden en mythische wezens. Maar de game series staat vooral bekend mijn zijn extreme moeilijkheidsgraad. Deze spellen dagen spelers op elke mogelijke manier uit. Je wordt in een donkere, harde wereld geworpen zonder duidelijke uitleg en met vijanden die je keer op keer verslaan. Normaal gesproken helpen gamemakers je om een game te verslaan voor een positieve spel ervaring. Maar bij Dark Souls lijkt het wel alsof het tegenovergestelde gebeurt. Alles wat je in het spel tegenkomt wil er voor zorgen dat jij niet verder komt. Veel spelers geven het daarom ook snel op. Maar deze moeilijkheidsgraat geeft de spelers een extra gevoel van voldoening. Voor sommigen zelfs een nieuw gevoel van kracht en hoop, helemaal voor mensen die worstelen met depressie. Zo ver dat sommige mensen beweren dat Dark Souls hen leven heeft gered.

Wat is zelf-efficacy?

Een belangrijk begrip om te begrijpen waarom deze spellen zo’n impact hebben, is zelf-efficacy. Dit is een psychologische term die verwijst naar het geloof in jezelf dat je in staat bent om moeilijke taken of obstakels te overwinnen. Denk bijvoorbeeld aan de eerste keer dat je zonder zijwieltjes leerde fietsen. Of toen je eindelijk een moeilijk probleem op school wist op te lossen. Dat gevoel van trots en vertrouwen: “Ik kan dit!” dat is zelf-efficacy.

Zelf-efficacy is een belangrijke bouwsteen voor zelfvertrouwen en veerkracht. Maar voor mensen met een depressie is juist dit gevoel vaak verdwenen. Ze voelen zich zwak, waardeloos en geloven niet dat ze de uitdagingen in hun leven aankunnen. Het verslaan van Dark Souls en andere moeilijk te voltooien taken kunnen dus een kans bieden dit vertrouwen weer op te bouwen.

Waarom Dark Souls zo speciaal is

Dark Souls staat bekend als een van de moeilijkste spellen ooit gemaakt. Het is geen spel waar je zomaar doorheen loopt. Elke fout wordt afgestraft, elke overwinning moet je verdienen. Soms kan een grote eindbaas je honderde pogingen kosten om te verslaan. Maar juist omdat het zo moeilijk is, voelt elke kleine vooruitgang enorm.  De eerste keer dat je een sterke baas verslaat, lijkt het alsof je een onmogelijke taak hebt voltooid. Je voelt je onverslaanbaar.

De spelwereld moedigt je aan om vol te houden. Het leert je dat falen niet het einde is, maar juist een kans om te leren en sterker te worden. Het motto van Dark Souls, “Prepare to die”, herinnert spelers eraan dat vallen en opstaan onderdeel is van het proces… niet alleen in het spel, maar ook in het echte leven.

Van spel naar leven

Voor mensen met een depressie, waar de dagen vaak gevuld zijn met gevoelens van hopeloosheid, kan het voltooien van een spel als Dark Souls een enorme impact hebben. Er zijn talloze verhalen van mensen online die zeggen dat deze spellen hun leven hebben veranderd, of zelfs gered. Ze beschrijven hoe het spel hen leerde dat ze sterker waren dan ze dachten, en dat ze niet zomaar moesten opgeven in het spel en in het echte leven.

Het is meer dan alleen een gevoel van korte trots. Het kan een domino-effect hebben. Als je een spel als Dark Souls kunt voltooien, waarom zou je dan niet ook andere uitdagingen in je leven aankunnen? Het spel wordt een metafoor voor het leven zelf: moeilijk, oneerlijk soms, maar met genoeg doorzettingsvermogen en leren kun je obstakels overwinnen.

Meer dan een spel

Dark Souls en vergelijkbare spellen, zoals Bloodborne en Elden Ring, bieden meer dan alleen entertainment. Ze leren spelers belangrijke lessen over veerkracht, doorzettingsvermogen en het overwinnen van tegenslagen. En voor mensen die worstelen met depressie, kan dat precies zijn wat ze nodig hebben.

Dus de volgende keer dat je een moeilijk moment hebt, bedenk dan: als je Dark Souls kunt verslaan, kun je alles aan.

Oscar Kuijpers