Serieus: de toekomst komt eraan
Stel je dit even voor: je stapt ’s ochtends in je auto, zegt “breng me naar school” en chillt achterover met een kop koffie terwijl de auto z’n werk doet. Geen stress, geen gedoe, gewoon gaan. Klinkt als sciencefiction? Het gebeurt nu al. Autonome auto’s, elektrische wagens, slimme verkeerssystemen het is allemaal bezig. En sneller dan je denkt ook.
Maar wat betekent dat voor ons? Gaan we straks nog wel zelf rijden? Heb je überhaupt nog een rijbewijs nodig? En wat als die auto een ongeluk maakt wie is er dan verantwoordelijk?
Slimme auto’s zijn allang geen toekomstmuziek meer
Elektrische auto’s zie je steeds meer. Merken zoals BMW en KIA komen met super futuristische modellen, en volgens onderzoek wil meer dan 60% van de Nederlanders binnen vijf jaar elektrisch gaan rijden. Maar het gaat verder dan dat.
Auto’s die helemaal zelf kunnen rijden? Die zijn er al. In Amerika rijden nu al taxi’s zonder bestuurder rond, van bedrijven als Waymo. In China hebben ze zelfs zelfrijdende bussen. En het blijft niet bij auto’s er zijn ook al bezorgrobots en testprojecten met scooters die zelf rijden. Hoe chill zou dat zijn na een feestje?
Volgens Iris van Dijk, mobiliteitsexpert aan de TU Delft:
“Op snelwegen lukt het al redelijk. In druk stadsverkeer is het lastiger, maar rond 2030 gaan we echte stappen zien, vooral met zelfrijdende taxi’s.”
Wat daarvoor nodig is? Betere technologie, meer data, slimme verkeersregels, én duidelijke wetgeving.
De voordelen zijn echt huge
Autonome voertuigen maken minder fouten dan mensen. Geen afleiding door je telefoon, geen alcohol, geen vermoeidheid. Daardoor kunnen we veel ongelukken voorkomen.
En ze zijn vaak elektrisch, dus beter voor het milieu. Plus: mensen die nu niet kunnen rijden ouderen, mensen met een beperking krijgen opeens veel meer vrijheid. Iedereen mobiel.
“Zelfrijdende auto’s geven vrijheid terug aan mensen die nu afhankelijk zijn van anderen,” zegt Van Dijk. “Dat is echt een grote winst.”
Maar… er zijn ook wat issues
Tuurlijk, er zijn ook nadelen. Die slimme auto’s verzamelen mega veel data. Waar je bent, hoe je rijdt, misschien zelfs met wie je in de auto zit. Wie mag dat allemaal gebruiken? En hoe zit het met je privacy?
En wat als er iets misgaat? Stel: de auto maakt een inschattingsfout en veroorzaakt een ongeluk. Ben jij dan de pineut? Of is de maker van de software aansprakelijk? In de VS zijn ze hier al volop mee bezig, want daar rijden die dingen al rond zonder bestuurder. Maar duidelijke regels zijn er nog niet echt.
Ook banen gaan veranderen. Denk aan chauffeurs, rijinstructeurs, automonteurs. Die moeten zich allemaal opnieuw omscholen, of verdwijnen zelfs.

Jeroen Bosman, monteur uit Amersfoort:
“We zien steeds meer elektrische auto’s in de werkplaats. Maar als het straks echt zelfrijdend wordt, moeten wij ook flink bijleren.”
Rijbewijs? Misschien straks niet meer nodig
Nu moet je nog gewoon een rijbewijs hebben, ook als je auto veel zelf kan. Voor de veiligheid. Maar als auto’s straks 100% zelfstandig rijden? Dan verandert dat misschien.
In sommige Amerikaanse staten mag je al meerijden in een zelfrijdende taxi zonder rijbewijs. Misschien dat we straks geen praktijkexamen meer doen, maar gewoon leren omgaan met de software van zo’n auto.
Of je hebt alleen een soort ‘digitale gebruiksvergunning’ nodig. Wie weet.
En onze steden dan?
Steden moeten ook mee veranderen. Meer laadpalen, slimme stoplichten, betere regels voor gedeelde voertuigen. Utrecht is daar al mee bezig. Volgens Sanne Meijer, die daar bij de gemeente werkt:
“We investeren in infrastructuur voor elektrische én gedeelde voertuigen. Maar het is best lastig om dat goed en eerlijk te regelen.”
Hoe gaan we straks van A naar B?
Gaan we allemaal nog een eigen auto kopen? Of delen we er straks eentje met de buurt, die je via een app kunt oproepen? Kiezen we voor gemak of duurzaamheid?
Iris van Dijk zegt hierover:
“Ik zie steden voor me waar auto’s niet meer de hoofdrol spelen. Waar je met elektrische, zelfrijdende voertuigen, de fiets en het OV makkelijk komt waar je moet zijn. Minder vervuiling, meer ruimte voor mensen.”
Toekomst? Of al bijna vandaag?
Misschien stap je over tien jaar wel in een zelfrijdende Uber die je naar school of werk brengt terwijl jij een serie kijkt of een tukkie doet. Geen stress meer over rijlessen of boetes. Geen files. Geen benzinekosten.
Maar dat komt niet vanzelf. Er moeten keuzes gemaakt worden, regels bedacht worden en mensen moeten wennen aan het idee.
Dus: zou jij je rijbewijs nog halen als je auto toch zelf rijdt? Of laat je die hele rijschool lekker zitten?